Doktorandské štúdium

Lingvodidaktika

Katedra romanistiky a germanistiky ponúka doktorandský študijný program Lingvodidaktika. Dĺžka štúdia v internej (dennej) forme je 3 roky a externej forme je 4 roky. Počas tohto obdobia sa doktorand/doktorandka pripravuje na samostatnú tvorivú vedecko-výskumnú a vedecko-pedagogickú činnosť.

O prijatie na doktorandské študijné programy sa môžu uchádzať absolventi magisterského štúdia príslušného alebo príbuzného odboru. Prihlášky doplnené prílohami (životopis, overené kópie dokladov o dosiahnutom vzdelaní, súpis publikovaných i nepublikovaných prác, súpis výsledkov inej odbornej činnosti, náčrt projektu dizertačnej práce na vybranú tému v rozsahu 2-3 strán, východisková literatúra uvedená podľa príslušných noriem) sa posielajú na adresu fakulty.

Prijímacie skúšky pozostávajú z prezentácie projektu dizertačnej práce, z diskusie k  predloženému projektu a z odpovedí uchádzača, ktorými preukáže zorientovanosť v oblasti odborovej didaktiky, teórie vyučovania cudzích jazykov a lingvistiky.

Poradie uchádzačov bude urobené na základe výsledkov prijímacej skúšky

Dĺžka štúdia: 3 roky (6 semestre) / 4 roky (8 semestrov)
Typ štúdia: denné / externé
Ukončenie: dizertačná štátna skúška, obhajoba písomnej práce k dizertačnej skúške, obhajoba dizertačnej práce
Titul: PhD. (philosophie doctor)

Popis študijného programu Lingvodidaktika

Predmety študijného programu lingvodidaktika zohľadňujú súčasné trendy lingvodidaktického výskumu, teórie a praxe, pričom sa koncentrujú najmä na metodológiu lingvistického výskumu. Nadväzujú na predmety druhého stupňa vysokoškolského štúdia študijného programu učiteľstvo akademických predmetov (anglický jazyk a literatúra, nemecký jazyk a literatúra, francúzsky jazyk a literatúra, španielsky jazyk a literatúra, taliansky jazyk a literatúra, ruský jazyk a literatúra). Obsahová náplň predmetov zohľadňuje požadované obsahové vymedzenie.. Povinné predmety absolventovi napomáhajú nadobudnúť poznatky odborno-vedeckého charakteru o nosných témach, výskumoch a práci s výskumom v lingvistike a didaktike nevyhnutných pre vedeckého pracovníka. V rámci predmetu Filozofické problémy humanitných a spoločenských vied sa doktorand oboznámi so všeobecnými filozofickými otázkami spoločenských a humanitných vied. Osvojí si postupy identifikácie špecifických filozofických problémov relevantných pre jeho odborné zameranie. V predmete Etika vedeckej práce si doktorand osvojí definície, pojmy a kategórie z oblasti etiky vedy a naučí sa viesť odborný diskurz v etických perspektívach interdisciplinarity a naučí sa diferencovať základné hermeneutické paradigmy vo vede a etike. Predmet Metodické koncepcie cudzojazyčnej výučby sa zameriava na princípy, koncepcie a praktiky osvojovania si jazykovedných disciplín a komunikačných zručností, na priame a nepriame stratégie osvojovania si cudzích jazykov, na alternatívne metódy vo vyučovaní cudzích jazykov, na vedecko-výskumné zistenia v oblasti aplikovanej lingvistiky, na súčasné trendy a perspektívy výskumu v lingvodidaktickej praxi. Predmet Metodológia lingvistického výskumu I.: kvalitatívny výskum, predstavuje postupy a princípy zostavovania výskumného projektu ako i vlastného výskumného nástroja v oblasti kvalitatívneho výskumu, kvalitatívne metódy v lingvistickom výskume a ich spracovávanie, analyzovanie, interpretovanie a súčasné trendy v lingvistickom kvalitatívnom výskume. V rámci predmetu Metodológia lingvistického výskumu II: kvantitatívny výskum sa dôraz kladie na poznatky z oblasti štatistických metód, ktoré by mu mali pomôcť zorientovať sa pri výbere vhodnej metódy (techniky) pri spracovaní kvantitatívneho výskumu.
Jadro študijného programu dopĺňa rad prehlbujúcich povinne voliteľných predmetov. Predmet Metodológia pedagogického výskumu sa zameriava na komplexné poznatky z oblasti metód pedagogického výskumu, ktoré by doktorandovi mali pomôcť zorientovať sa pri výbere vhodnej metódy pri spracovaní výskumu. V predmete Spracovanie výskumu modernými IKT nástrojmi sa aplikuje spracovanie kvalitatívnych a kvantitatívnych dát pomocou moderných IT nástrojov ako NVivo alebo SPSS. Predmet Vybrané kapitoly z interkultúrnej komunikácie predstavuje poznatky o formách interkulturality, spolunažívaní a interakcii kultúr, kultúrnom transfere, kultúrnom relativizme, vnímaní kultúrneho štandardu a stereotypov ako i predsudkov. V Predmete Sociolingvistika a pragmatická lingvistika sa absolvent oboznámi so sociálnymi činiteľmi vo vzťahu jazyka a kultúry, o sociálnej diferenciácii jazyka, typológii sociálnych situácií so zameraním na sociálne premenné (proxemika a sociálna moc), o vplyve mikro a makrosociálnych štruktúr na rečový prejav, o výskumných oblastiach, trendoch a perspektívach v oblasti sociolingvistiky a pragmalingvistiky.

Zoznam úspešných absolventov doktorandského štúdia v odbore lingvodidaktika:

> počet interných doktorandov: 8
> počet externých doktorandov: 7

2019

  • Mgr. Katarína Chválová, PhD.
    (interná doktorandka: 2016-2019)
    školiteľka: prof. PaedDr. Eva Stranovská, PhD.
    dizertačná práca: Diferencovaný prístup k porozumeniu cudzojazyčného textu v závislosti od osobnostných premenných (tu)
  • Ing. Mgr. Svetlana Stančeková, PhD.
    (interná doktorandka: 2016-2019)

    školiteľka: prof. PaedDr. Eva Stranovská, PhD.
    dizertačná práca: Úloha emócií a postojov v procese osvojovania si cudzieho jazyka a didaktická kompetencia (tu)

2020

  • Mgr. Simona Ďurišová, PhD.
    (interná doktorandka: 2017-2020)

    školiteľka: prof. PaedDr. Eva Stranovská, PhD.
    dizertačná práca: Možnosti hodnotenia didaktických kompetencií učiteľov cudzích jazykov (tu)
  • PhDr. Andrea Markulíková, PhD.
    (externé štúdium: 2017-2020)
    školiteľ: doc. PhDr. Eva Švarbová, PhD.
    dizertačná práca: Interkultúrna komunikácia vo frankofónnom prostredí (tu)
  • PaedDr. Arnaud Segretain, PhD.
    (externé štúdium: 2017-2020)
    školiteľ: doc. PhDr. Eva Švarbová, PhD.
    dizertačná práca: Le concept de distance dans l’enseignement/apprentissage des langues étrangères – Le cas de la formation continue d’enseignants de FLE en Slovaquie (tu)

2021

  • Mgr. Anikó Ficzere, PhD.
    (interná doktorandka: 2018-2021)
    školiteľka: prof. PaedDr. Eva Stranovská, PhD.
    dizertačná práca: Čítanie s porozumením v cudzom jazyku a informačné správanie (tu)
  • Mgr. Mária Snitková, PhD.
    (externé štúdium 2017-2021)
    školiteľ: prof. PaedDr. Zdenka Gadušová, CSc.
    dizertačná práca: Dopad interaktívnej výučby odbornej slovnej zásoby na vyučovanie angličtiny pre zdravotnícky personál (tu)
  • Mgr. Jennifer Healy, PhD.
    (externé štúdium: 2016-2021)
    školiteľ: doc. Mgr. Edita Hornáčková Klapicová, PhD.
    dizertačná práca: The imagined Wor(l)d: The Role of visual Arts in Teaching English as a foreign Language (tu)

2022

  • Mgr. Erzsébet Szabó, PhD.
    (interná doktorandka: 2019-2022)
    školiteľka: prof. PaedDr. Eva Stranovská, PhD.
    dizertačná práca: Podpora čítania s porozumením vo vyučovaní cudzieho jazyka prostredníctvom pragmatickej typológie (tu)
  • César de Miguel Santos, M.A., PhD.
    (interný doktorand: 2019-2022)

    školiteľ: prof. Dr. Mirko Lampis, PhD.
    dizertačná práca: Didaktika čítania s porozumením pre španielsky jazyk: doslovné, inferenčné, globálne a kritické porozumenie slovenských študentov cez literárne texty (tu)

2023

  • Mgr. Augustín Sokol, PhD.
    (interný doktorand: 2020-2023)
    školiteľka: prof. PaedDr. Eva Stranovská, PhD.
    dizertačná práca:Rozsah a úroveň porozumenia cudzojazyčných textov vzhľadom na druh textov (tu)
  • PhDr. Romana Havettová, PhD.
    (externé štúdium: 2019-2023)
    školiteľka: prof. PaedDr. Eva Stranovská, PhD.
    dizertačná práca: Rozvíjanie čítania s porozumením v cudzojazyčnej výučbe (tu)
  • Mgr. Zuzana Vogelová, PhD.
    (externé štúdium: 2019-2023)
    školiteľka: prof. PaedDr. Zdenka Gadušová, CSc.
    dizertačná práca: Úloha čitateľských stratégií v cudzojazyčnom čítaní s porozumením u žiakov s vývinovými poruchami učenia: dyslektici, dysgrafici a dysortografici (tu)

2024

  • Mgr. Linda Pogran, PhD.
    (interná doktorandka: 2021-2024)
    školiteľka: doc. PaedDr. Mária Horníčková, PhD.
    dizertačná práca: Praktiky a stratégie osvojovania si gramatických javov vo vyučovaní francúzskeho jazyka (tu)
  • Mgr. Natália Kubašová, PhD.
    (externé štúdium: 2020-2024)
    školiteľka: prof. PhDr. Katarína Chovancová, PhD.
    dizertačná práca: Online testovanie a hodnotenie vo vyučovacom procese (tu)

2025