Rozvoj prediktorov pre cudzojazyčné čítanie s porozumením prostredníctvom intervencie

KEGA 021UKF-4/2023

zodpovedný riešiteľ:

spoluriešitelia z katedry

ostatní spoluriešitelia

  • prof. PaedDr. Zdenka Gadušová, CSc. (FF KAA)
  • prof. RNDr. Daša Munková, PhD. (FPVaI KI)
  • doc. Mgr. Silvia Hvozdíková, PhD. (FF KAA)
  • Mgr. Jana Hučková, PhD. (FF UMKTKE)

doba riešenia

  • začiatok: 01.01.2023
  • koniec: 31.12.2025

Image

Grantová agentúra:

Kultúrna a edukačná grantová agentúra.

Anotácia projektu:

Vychádzajúc z aktuálnych spoločenských potrieb sa projekt orientuje na naplnenie jedného z hlavných cieľov slovenskej i európskej vzdelávacej politiky, ktorým je rozvoj a zvyšovanie úrovne porozumenia čítaného cudzojazyčného textu žiakmi základných a stredných škôl. Efektívna práca s cudzojazyčnými textami je podmienkou získania, spracovania a kritického hodnotenia informácií, ktoré k nám prichádzajú z rôznych cudzojazyčných zdrojov. V súčasnej edukácii v oblasti cudzích jazykov je jednou z kľúčových otázok to, na ktoré aspekty čítania s porozumením sa koncentrovať v rámci rozvíjania porozumenia, ktoré markery v rôznych druhoch textov a k nim prislúchajúce čitateľské stratégie pozorovať v rámci procesu rozvíjania porozumenia textu žiakmi. Aktuálnosť riešenej problematiky teda spočíva vo vytvorení originálnych a motivačne príťažlivých vzdelávacích cudzojazyčných textov a k nim relevantných aktivít, ktoré budú vo forme intervenčného programu čítania s porozumením (IP) pre anglický a nemecký jazyk aplikované na základných a stredných školách za účelom stimulácie prediktorov pre cudzojazyčné čítanie s porozumením. Z dôvodu absencie výskumov s podobným zameraním riešiteľský kolektív bude overovať pôsobenie IP na porozumenie cudzojazyčných textov. Profitovať z vytvoreného IP budú ako žiaci, ktorí dosiahnu vyššiu kvalitu čítania na základe stimulácie a rozvíjania identifikovaných prediktorov, tak aj učitelia, ktorí budú mať pripravené konkrétne príklady práce s čitateľskými stratégiami a technikami. Okrem toho budú mať k dispozícii databázu rôznych druhov textov na rozvíjanie intenzívneho a extenzívneho čítania, ako aj databázu úloh, resp. aktivít pred, počas a po čítaní a stratégií práce s textom. Vytvorený intervenčný program čítania s porozumením pre anglický a nemecký jazyk bude mať pozitívny dopad na študijné zručnosti žiakov a ich následný pracovný život; bude súčasne slúžiť ako vhodná pomôcka a podporný materiál pre učiteľov uvedených dvoch cudzích jazykov. Bude slúžiť aj ako inšpiratívny materiál pre ďalšie vzdelávanie učiteľov (ako cudzích jazykov, tak aj iných predmetov, nakoľko čítanie je obsiahnuté v každom predmete) a skvalitnenie ich pedagogických kompetencií. Okrem toho prezentované techniky, stratégie, aktivity a iné materiály v IP budú mať prenositeľný potenciál aj pre iné jazyky a vyššiu úroveň ich ovládania.

Publikácie:

TBD

Súbory na stiahnutie