Týždeň vedy a techniky 2024

Počas týždňa vedy a techniky 2024 sa na našej katedre uskutočnilo viacero zaujímavých aktivít:

Die Karpatendeutschen: Seit 800 Jahren in der Slowakei zu Hause

V rámci Týždňa vedy a techniky sa 12.11.2024 uskutočnil na Katedre romanistiky a germanistiky zaujímavý workshop o karpatských Nemcoch na Slovensku pod názvom „Die Karpatendeutschen: Seit 800 Jahren in der Slowakei zu Hause“. Workshop viedol bývalý nemecký lektor katedry, Yannick Baumann, M.A., ktorý si pripravil interaktívne aktivity a zaujímavým spôsobom predstavil dejiny karpatských Nemcov žijúcich na Slovensku. Workshopu sa zúčastnili študenti prvého ročníka (UAP
a KTR), ktorí si mohli rozšíriť svoje vedomosti v oblasti histórie nemeckých menšín na Slovensku.

Mailová komunikácia (nielen) v rámci univerzity

Dňa 12. 11. 2024 v rámci týždňa vedy a techniky katedra romanistiky a germanistiky UKF v Nitre v spolupráci s OZ Romanistica Nitriensia usporiadala workshop s názvom Mailová komunikácia (nielen) v rámci univerzity. Študenti, ktorí sa workshopu zúčastnili, si mali možnosť vyskúšať formuláciu mailov týkajúcich sa rôznych situácií, s ktorými sa v praxi stretávajú. Dozvedeli sa, aké sú najčastejšie chyby, ktoré študenti v mailoch robia a aj to, ako im predchádzať. Workshop pripravila a viedla doktorandka Andrea Kóňová.

Rund um die Kultur der DACH-Länder

Vo štvrtok 14. novembra 2024 si v rámci celoslovenského podujatia Týždeň vedy a techniky Katedra romanistiky a germanistiky FF UKF v Nitre pripravila pre žiakov gymnázií interaktívny workshop pod názvom Naprieč kultúrou nemecky hovoriacich krajín (Rund um die Kultur der DACH-Länder). Pozvanie organizátora workshopu, vedúcej Katedry romanistiky a germanistiky, prof. PaedDr. Evy Stranovskej, PhD., prijalo Gymnázium Golianova v Nitre pod vedením pani učiteliek, PaedDr. Ingrid Jakubičkovej a PaedDr. Simony Ballayovej, ako aj Súkromné gymnázium Félix v Bratislave s pani učiteľkou Ing. Mgr.
Svetlanou Stančekovou, PhD. a s pánom učiteľom Mgr. Matejom Balážom. V rámci workshopu žiaci pracovali v dvoch sekciách. Prvá sekcia bola zameraná na reálie nemecky hovoriacich krajín a Slovenska, v rámci ktorej žiaci získali rôzne poznatky
o tradíciách, pamätihodnostiach, tradičných jedlách a ďalších zaujímavých faktoch Nemecka, Rakúska, Švajčiarska a Slovenska, a to zážitkovou formou tzv. spoločenskej hry DACH-krajiny a Slovensko a kvízu. Žiaci sa aktívne zapájali do pripravených aktivít, pričom pracovali v dvoch skupinách a následne vo dvojiciach.

Druhá sekcia bola zameraná na literatúru, v rámci ktorej žiaci nahliadli do známych diel nemeckej mládežníckej literatúry formou imaginárnej cesty, počas ktorej spoznávali príbeh Emila a detektívov od Ericha Kästnera, hrdinské činy malého dievčatka Momo od autora Michael Ende a dobrodružnú cestu adolescenta Tschicka k dospelosti od Wolfganga Herrndorfa. Interaktívne úlohy podnecovali žiakov, aby pomocou jazykovej intuície, kreativity a kritického myslenia sami sformulovali hlavné myšlienky čítaných textov a dávali ich do súvislosti s vlastnými skúsenosťami z reálneho života.

Na organizácii a príprave workshopu sa predovšetkým podieľali Mgr. Erzsébet Szabó, PhD., Mgr. Anikó Ficzere, PhD., interný doktorand Mgr. Ivan Haringa, ako aj študenti 2. ročníka magisterského štúdia Učiteľstva nemeckého jazyka a literatúry v kombinácii, čím nadobudli aj cenné skúsenosti s prácou so žiakmi.