Profesijná orientácia:
- Psycholingvistika
- Aplikovaná lingvistika
- Kognitívna lingvistika
- Metodika a didaktika cudzích jazykov
Aktuálna pedagogická činnosť:
- Psycholingvistika
- Metódy vo vyučovaní nemeckého jazyka
- Pozorovanie vyučovacieho procesu
- Plánovanie a štruktúra vyučovacieho procesu
- Základy didaktiky
- Dejiny nemeckej literatúry 3
Publikačná činnosť: (odkaz tu)
Najvýznamnejšie publikačné jednotky:
- Stranovská, E., Ficzere, A. (2022). The Application of Intervention Programmes and the Development of Reading Comprehension Predictors. Hamburg: Verlag Dr. Kovač.
- Stranovská, E., Hvozdíková, S., Munková, D. (2019). Selected Factors and Successfulness in the Process of Foreign Language Learning. Hamburg: Verlag Dr. Kovač. 120 p.
- Stranovská, E. (2014). Lingvistický intervenčný program a kvalitatívny. Praha: VERBUM. 166 s.
- Stranovská, E. (2011). Psycholingvistika: Determinanty osvojovania si a učenia sa cudzieho jazyka a kultúry. Brno: MSD. 316 s.
Stranovská, E. a kol. (2023). Entwicklung des Leseverstehens in Fremdsprachen: Ein Interventionsprogramm Deutsch A2. Praha: Verbum. 161 s.
- Hockicková, B. a kol. (2020). Intervenčný program čítania s porozumením pre nemecký jazyk: úroveň A2. Praha: Verbum. 186 s.
- Stranovská, E. a kol. (2013). Cognitive-Individual, Linguistic and Demographic Variables, and Syntactic Abilities in Foreign Language. In: Studia Psychologica. ISSN 0039-3320, Vol. 55, no. 4 (2013), p. 273-287.
- Stranovská, E. (2012). Politeness factors in requests formulated in the category width cognitive style. In: Studia Psychologica. ISSN 0039-3320, Vol. 2, no. 54 (2012), s. 111-124.
- Stranovská, E., Hvozdíková, S. (2018). Tolerance of Ambiguity and the Linguistic Intervention Program. DOI doi:10.11114/ijecs.v1i2.3759. In: International Journal of English and Cultural Studies. ISSN 2575-811X, Vol. 1, no. 2 (2018), p. 14-20.Stranovská, Eva a kol. (2019). Learning Experience as a Factor of Motivation in Lower-Secondary School in Foreign Language Learning. DOI https://doi.org/10.33225/pec/19.77.437. In: Problems of Education in the 21st Century. ISSN 1822-7864, Vol. 77, no. 3 (2019), s. 437-448.
- Stranovská, E., Gadušová, Z. (2020). Learners’ Success and Self-esteem in Foreign Language Reading Comprehension. In: Education and Self Development. ISSN 1991-7740, Vol. 15, no. 3 (2020), s. 109-119.
- Stranovská, E., Hvozdíková, S. (2013). On the Influence of a Linguistic Intervention Programme on Language Factors in Speech Acts – Specifically on the Formulation of Requests. In: Bildung und Sprachen in Europa. Münster. P. 343-354.
- Stranovská, E. a kol. (2014). Dynamics of Reading Comprehension Skills in Linguistic Intervention Programme. DOI 10.1016/j.sbspro.2014.08.304. In: Procedia – Social and Behavioral Sciences, From Theory to Inquiry in Social Sciences. Iasi, Romania. ISSN 1877-0428, Vol. 149 (2014), p. 936-942.
- Munková, D., Stranovská, E., Munk, M. (2024). Communication models in a foreign language in relation to cognitive style category width and power distance. DOI 10.3389/fpsyg.2023.1272370. In: Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078, Vol. 14 (2023), s. 1-13.
Projektová činnosť:
- FBR-PDI-018 Novel Techniques and Approaches in Language Teaching (EEAGRANTS, Granty EHP a Nórska)
- KEGA 021UKF-4/2023 Rozvoj prediktorov pre cudzojazyčné čítanie s porozumením prostredníctvom intervencie
- Erasmus+ 2022-1-SK01-KA220-SCH-000085608 Intervention in the development of FL reading comprehension skill
- APVV SK-AT-23-0010 Implementácia digitálneho online nástroja do výučby čítania s porozumením v nemeckom jazyku
- APVV – 17-0071 Čitateľská gramotnosť v materinskom a cudzom jazyku
- APVV-0451-10 Lingvistický intervenčný program
- APVV- SK-CZ-2013-0192 Osobnostné a profesionálne potreby začínajúcich učiteľov
- APVV-14-0446 Hodnotenie kompetencií učiteľa
- APVV -14-0336 Typológia chýb strojového prekladu do slovenčiny ako flektívneho typu jazyka
- VEGA Intervenčný program na rozvíjanie čitateľskej gramotnosti v cudzom jazyku
- VEGA 1/0559/14 Evalvácia strojového prekladu
- VEGA 1/2506/05 Podpora rozvoja osobnosti z aspektu efektívnych intervencií a skúmanie ich účinnosti
- VEGA 2/1161/21 Osobnostné a kognitívne determinanty vývinu a flexibility kognitívneho štýlu a štýlu učenia
- KEGA 3/6308/08 Obsahová reforma a modernizácia vyučovania cudzích jazykov na základných a stredných školách: Vytváranie podmienok pre efektívne uplatňovanie metodiky CLIL
Najvýznamnejšie uznania vedeckých výsledkov:
- Cena rektora UKF v Nitre za vedeckú a umeleckú činnosť v roku 2024 za koordináciu projektu APVV Čitateľská gramotnosť v materinskom a cudzom jazyku
- Cena rektora UKF v Nitre za vedeckú a umeleckú činnosť v roku 2022 za koordináciu projektu VEGA Intervenčný program na rozvíjanie čitateľskej gramotnosti v cudzom jazyku
- Cena rektora UKF v Nitre za vedeckú a umeleckú činnosť v roku 2011 za koordináciu projektu APVV Lingvistický intervenčný program
- Cena dekana FF UKF v Nitre za vedeckovýskumnú a projektovú činnosť za rok 2014
- Ocenenie Agentúrou na podporu výskumu a vývoja (APVV), projekt Lingvistický intervenčný program bol ocenený ako výskumný projekt s vynikajúcou úrovňou, rok 2016, udelila riaditeľka APVV Ing. Martina Hasayová, PhD.
- Ďakovný list riaditeľky APVV v Bratislave za spoluprácu pri príprave publikácie „Výskumné projekty s vynikajúcou úrovňou“ vydané v roku 2016
- Ocenenie Agentúrou na podporu výskumu a vývoja (APVV), projekt Čitateľská gramotnosť v materinskom a cudzom jazyku bol ocenený ako výskumný projekt s vynikajúcou úrovňou, rok 2023
- Cena Dušana Drienskeho za vedeckú prácu „Motivational structure in education“ (Anikó Ficzere, Simona Ďurková, Eva Stranovská) na podujatí Schola 2018, Baden, Rakúsko